Kjøpsbetingelser
Kjøpsbetingelser
Velkommen til Dazzle & Dawn! Vi setter stor pris på at du handler hos oss, og vi ønsker å gjøre din kjøpsopplevelse så enkel, positiv og trygg som mulig. Vennligst les gjennom våre kjøpsbetingelser for viktig informasjon om ditt kjøp.
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
1. AvtalenAvtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. ParteneSelger er Dazzle & Dawn AS, c/o ACS Finans AS, Lilleakerveien 31, 0283 Oslo, Org. nr: 933 181 871, info@dazzleanddawn.no, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. PrisDen oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
4. AvtaleinngåelseAvtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. BetalingenSelger tilbyr flere betalingsløsninger i nettbutikken; Vipps, Klarna og Debit og kreditkort. Beløpet for varen trekkes normalt på det tidspunktet kjøpet blir gjennomført i nettbutikken. Ved bruk av Klarna har kjøper mulighet for å kjøpe nå, og betale senere.
6. LeveringLevering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
6.1 Leveringstid
Leveringstid innebærer produksjonstid + frakttid.
Selger produserer «on demand» som innebærer at produktene blir produsert etter bestilling er mottatt. Normalt vil ordre produseres i løpet av 1-5 virkedager etter mottatt bestilling. Ved perioder med mange ordre samtidig, vil det ta lengre tid.
Frakttid varierer avhengig av ditt leveringssted og valgt fraktmetode. Vanligvis tar det mellom 2–7 virkedager for frakt innen Norge.
Selger streber alltid etter å sende ut bestillinger så raskt som mulig.
Selger tilbyr gratis frakt i Norge ved kjøp over 1.000,- NOK. Dette kommer frem ved utsjekk i kassen
7. Risikoen for varenRisikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. AngrerettMed mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
9. Produkt, materiale og produksjon9.1 Hvordan ta vare på ditt produkt:
PLA materiale blir mykere og kan endre form ved temperaturer over 50°C. Må ikke utsettes for høye temperaturer. Kan ikke brukes i ovn, mikrobølgeovn el, og bør ikke være i kontakt med kjemikalier.
Rengjøres for hånd med lunkent vann, oppvasksåpe og skånsom børste eller klut. Ikke i oppvaskmaskin.
For å bevare farger og form må produktet ikke stå i direkte sollys over lengre tid, da det kan føre til misfarging og endring av fasong ved høy temperatur. Produktene er ment for innendørs bruk.
PLA er et lett materiale og produktene har en viss fleksibilitet. Noen designelementer kan være mer utsatt og skjøre enn andre. Ved større påkjenninger, klemming, slag el kan produktet, som det meste annet, knekke, få sprekker eller merker. Så pass godt på produktet ditt og unngå hard kontakt.
9.2 Materiale:
Vi tilbyr en variasjon av materialer, farger og utseende i våre produkter. I hovedsak brukes det PLA (Polylactic Acid) som er en plantebasert plast laget av fornybar maisstivelse. PLA er godt egnet til bruk i 3D printere på grunn av sin gode kvalitet og miljøvennlighet.
9.2.1 Matkontakt
Vi bruker filament godkjent for matkontakt, og Dazzle & Dawn AS er registrert hos Mattilsynet som produsent av matkontaktmaterialer.
Vi anbefaler allikevel å bruke skålene til "tørre" matvarer som frukt, nøtter, godteri osv, og ikke til flytende matvarer som rømme, sauser ol, for en enklere rengjøring.
Vaskes grundig med børste og oppvasksåpe i vann som ikke overstiger 50 grader. Kan ikke vaskes i oppvaskmaskin.
Materiale vi bruker er produsert og deklarert i henhold til:
a) kravene til Europaparlamentet
b) Rådsforordning (EF) nr. 1935/2004 om materialer og gjenstander bestemt til å komme i kontakt med mat
c) Kommisjonsforordning (EU) nr. 10/2011 om plastmaterialer og gjenstander bestemt til å komme i kontakt med mat, samt påfølgende endringer frem til 2020/1245
d) Seksjon 201(s) og seksjon 409 i Federal Food, Drug, and Cosmetic Act, og delene 182, 184 og 186 av forskriftene for tilsetningsstoffer fra den amerikanske Food and Drug Administration (FDA)
9.3 Farger:
Fargene på produktene som vises i nettbutikken kan variere noe fra de faktiske produktene. Dette skyldes blant annet lysforhold ved fotografering, digital fargesetting, skjerminnstillinger og oppløsning på ulike enheter. Vi gjør vårt beste for å gjengi fargene så nøyaktig som mulig, men vi kan ikke garantere at fargene som vises på din skjerm vil være en eksakt match med produktet du mottar. Eventuelle avvik i farger betraktes ikke som en feil eller mangel ved produktet.
9.4 Produksjon:
9.4.1 3D-printing
10. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
10.1 Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
10.2 Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
10.3 Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
11. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfristHvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
11.1 Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
11.2 Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
11.3 Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
12. Selgerens rettigheter ved kjøperens misligholdDersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
12.1 Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
12.2 Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
12.3 Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
12.4 Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12.5 Selgeren tar ikke ansvar for eventuelle skader produktet måtte påføre ved en evt lekkasje, misfarging, avfarging el., eller om produktet er skadet ved eksterne faktorer.
13. GarantiGaranti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
14. PersonopplysningerBehandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
15. KonfliktløsningKlager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.